دسته‌بندی نشده

آیا سینمای خانگی همان ساندبار است؟

سینمای خانگی
با پیشرفت علم و تکنولوژی تجهیزات جانبی و رسانه‌های ارتباطی در حال پیشرفت و توسعه هستند. در سال‌هایی نه چندان دور بهترین تلویزیون‌های زمان، تصویری سیاه و سفید و پر از برفک را به همراه صدایی پر خط و خش در اختیار مخاطب قرار می‌دادند، اما حالا با گذشت کمتر از یک قرن علم و تکنولوژی به گونه‌ای پیشرفت کرده که کیفیت صدا و تصویر و لذت فیلم دیدن در سینما در خانه‌ها فراهم شده است.  امروزه شما می‌توانید فیلم و سریال دیدن با بهترین کیفیت را در لیست سرگرمی‌ها و کارهای لذت بخش اوقات فراغت خود قرار دهید و بدون طی زمان زیاد و تحمل ترافیک و راه و هزینه سینما رفتن، در حالی که روی کاناپه ریلکس کرده‌اید فیلم و سریال مورد علاقه‌تان را سینمای خانگی خود دنبال کنید.

سینما را به خانه دعوت کن!

فیلم و سریال و به طور کلی برنامه‌ها و رسانه‌های تلویزیونی، رسانه‌های صوتی و تصویری هستند که با بهره‌گیری از این دو جنبه باعث جذب مخاطب می‌شوند. صوت و کیفیت اصوات در تماشای فیلم و سریال تاثیر به سزایی دارد. کافیست یکبار صدای تلویزیون را به شدت کم کرده و فیلمی را پلی کنید. در این صورت متوجه تاثیر مهم و اساسی صدا در پیگیری فیلم و سریال و میزان لذت این سرگرمی‌ها شوید. خوشبختانه در عصر فناوری تجهیزات صوتی و افزایش دهنده کیفیت صدای بسیاری هستند که کیفیت و وضوح صدا را به طرز شگفت انگیزی افزایش داده و با قابلیت پخش صدای فراگیر و همه جانبه، احساس حضور در بهترین سینماها را به شما القا می‌کنند. دو مورد از پرطرفدارترین و بهترین این تجهیزات سینمای خانگی و ساندبار هستند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، سینمای خانگی (Home Theater ) و ساندبار (Sound bar ) دو تجهیز صوتی کاملا متمایز هستند و سینمای خانگی همان ساندبار نیست.

سینمای خانگی همان ساندبار نیست!

این دو تجهیز از لحاظ ابعاد و فضای اشغال شده، محل قرارگیری، تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی، قیمت، کیفیت و عملکرد صدا تفاوت‌هایی با هم دارند.  با توجه به نیاز مشتری، فضایی که برای تجهیزات صوتی در نظر دارد، بودجه و هزینه مورد نظر و کیفیت مورد انتظار وی انتخاب و خریداری می‌شوند. به عنوان مثال سینمای خانگی از مجموعه تجهیزاتی تشکیل شده که فضایی بیشتر از ساندبار اشغال می‌کنند. به همین دلیل برای سالن‌ها و خانه‌های بزرگتر مناسبتر هستند. ساندبار قیمت مناسبتری نسبت به سینمای خانگی داشته و با صرف هزینه کمتر قابل خریداری است. از لحاظ کیفیت و فراگیری صدا، بی شک سینمای خانگی بهتر عمل می‌کند. عملا با انتقال فراگیر و همه جانبه صدا در خانه، احساس لذت حضور در سینما را در مخاطب ایجاد می‌کند. اما اگر می‌خواهید بدانید مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های سینمای خانگی و ساندبار چیست؟ هر یک از این تجهیزات صوتی برای کدام خانه‌ها مناسبتر هستند؟ و مناسبترین دستگاه برای شما کدام است؟ تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.  

ساندبار؛ تبدیل اتاقی کوچک به سینما با کمترین هزینه

برای درک اینکه سینمای خانگی و ساندبار چه هستند و چه تفاوت‌هایی باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر شده است، بیایید در اولین قدم به طور مختصر با این دو دستگاه کاربردی آشنا شویم. ساندبار یک تجهیز مستطیل شکل و دراز است که به صورت افقی در قسمت زیر تلویزیون نصب می‌شود. برای افزایش کیفیت صدا و افزایش ولووم صدا تلویزیون‌ها، ساندبار یکی از بهترین گزینه‌ها است. این دستگاه که دارای یک تا هفت بلندگو یا اسپیکر است. به سادگی و سرعت نصب می‌شود و با کمترین تجهیزات و مناسبترین هزینه، بهترین کیفیت صدا را ایجاد می‌کند. برخی افراد جهت کیفیت صدای بیشتر و بیس بهتر و همچنین فراگیری صوت، ساب ووفر را به مجموعه صوتی ساندبار می‌افزایند. با وجود هزینه مناسب و اشغال فضای کمی که ساندبار دارد، عملکرد آن واقعا بی نظیر است. همچنین با قابلیت‌ احاطه کنندگی یا فراگیری و همه جانبه بودن صوت، در هنگام فیلم و سریال، احساس لذت حضور در سینما و در هنگام دیدن مسابقات فوتبال، شور و هیجان حضور در استادیوم را تداعی می‌کند.

سینمای خانگی؛ ورود به دنیای فیلم

  • به راستی که سینمای خانگی راهی برای ورود و غرق شدن در دنیای فیلم، سریال، برنامه تلویزیونی، فوتبال و هر برنامه‌ای که دوست دارید است. (فکر کن بتونی در دنیای فیلم مورد علاقه‌ات غرق بشی و با لذت تمام، لحظات فیلم رو با تک تک سلولات حس کنی!!) سینمای خانگی که نسبت به ساندبار تجهیزات بیشتری دارد. در واقع مجموعه‌ای از تجهیزات اعم از پخش کننده DVD، اسپینرها یا بلندگوهای ایستاده و ساب ووفر را شامل می‌شود. سازوکاری پراکنده دارد و برخلاف ساندبار در بخش‌های مختلف خانه نصب می‌شود.
  • وجود اسپیکرها در نقاط مختلف خانه سبب می‌شود صدای فیلم از تلویزیون به تمام بخش‌های خانه منتقل شود. به همین دلیل اثر فراگیری و همه جانبه بودن صوت به طور واقعی ایجاد میشود. به طوریکه وقتی شما در خانه دارای این سیستم صوتی نشسته باشید، صوت را از پشت، جلو، گوشه و کنار خود احساس کرده و جریان فیلم را در رگ‌های خود حس کنید!!
  • از لحاظ ساختار و سازوکار نصب، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم سینمای خانگی دارای بلندگوهای متعدد است. در نقاط مختلف خانه نصب شده و به کمک کابل به تلویزیون متصل می‌شوند. این پراکندگی، حداکثر بازدهی و کیفیت را در ایجاد صدای فراگیر و احاطه کننده دارد. اما فرد را با مشکل پوشاندن سیم‌ها مواجه می‌کند!
 

ساندبار خوبه چون…

  • اندازه و ابعاد کوچکی دارد و با اشغال فضای کم برای خانه‌های کوچک و بزرگ مناسب است.
  • نصب و راه اندازی آن بسیار راحت و سریع است و دردسر خاصی ندارد.
  • از قیمت مناسب و به صرفه‌ای برخوردار است که امکان خرید آن توسط همه افراد را فراهم می‌کند.
  • یک جایگزین عالی، کم هزینه و راحت برای اسپیکرهای تلویزیون و تقویت صدای آن است.
 

سینمای خانگی خوبه چون…

  • با پخش صدای فراگیر و همه جانبه حس جالب حضور در سینما را ایجاد می‌کند. صدای فراگیر فوق العاده و واقعی تنها با سینمای خانگی منتقل می‌شود.
  • در سالن‌های بزرگ که فراگیری صوت دشوارتر است، اسپیکرهای سینمای خانگی پراکنده می‌شوند. به همین دلیل صدا را به تمام نقاط سالن می‌رسانند.
  • سینمای خانگی سیستم پخش کننده DVD دارد که به پخش صوت و تصویر کمک می‌کند.
در نهایت انتخاب ساندبار یا سینمای خانگی به انتخاب شما، انتظاراتی که از کیفیت صدای تجهیز دارید، بودجه مد نظر و فضای مورد نظرتان بستگی دارد. با بررسی نکات ذکر شده در این مطلب و برآورد فضا و هزینه می‌توانید بهترین تجهیز صوتی را خریداری نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *