دسته‌بندی نشده

آیا با تفاوت های آب مرکبات گیری با آب میوه گیری آشنا هستید؟

 آبمیوه گیری 

آبمیوه گیری فرایندی است که طی آن عصاره میوه از گوشت آن جدا شده و به عنوان یک نوشیدنی مصرف می شود. آب میوه‌ها در طعم ها و رنگ های مختلف متناسب با خود نوع میوه وجود دارند. برای تهیه یک لیوان عصاره میوه به مقدار قابل توجهی از آن نیاز است. البته باید گفت برخی از میوه ها مانند هندوانه و طالبی کاملا آبدار هستند.  جدا نمودن آب از گوشت میوه چندان سخت نیست و به میزان زیادی نیاز ندارد. اما برخی میوه ها که بیشترین حجم تشکیل دهنده از آن گوشت میوه است نیاز است تا تعداد بیشتری برای آب گیری موجود باشد.

از طرفی انجام گرفتن آب میوه نیازمند دستگاهی برقی به نام آب میوه گیری است. با توجه به تقسیم بندی و دسته بندی انواع میوه ها می توان گفت که همانطور که دسته میوه هایی که در زمره مرکبات قرار می گیرند از سایر میوه ها جداست، به همان نسبت نحوه آب گیری آنها و دستگاهی که برای این کار نیاز دارند نیز با هم متفاوت هستند. علاقه مندی به نوشیدنی های خنک در افراد این نیاز را ایجاد می کند که تفاوت تهیه آبمیوه را از آب مرکبات بهتر بدانند.

ویژگی دستگاه آب مرکبات گیری

میوه هایی مانند لیمو، پرتقال، نارنج گریفورت از جمله مرکبات محسوب می شوند و نحوه آب گیری متفاوتی دارند. دستگاه آب مرکبات گیری دو نوع است یک نوع دستی و نوع دیگر برقی می باشد. به طور مثال اگر به صورت منظم مقادیر زیادی لیمو، لیموترش، گریپ فروت یا پرتقال آب می گیرید، می توانید از آبمیوه گیری دستی با کیفیت بالا استفاده کنید که به اندازه مدل های برقی کارآمد است و تمیز کردن آن نیز آسان تر است.

برای یافتن بهترین آب‌میوه‌گیری دستی مرکبات، بیش از ده‌ها مدل مختلف را آزمایش کردیم. از دستگاه چوب‌گیر مینیمالیستی گرفته تا دستگاه پرس چدنی. ضمنا این وسیله برقی، فشار دهنده های دستی، و پرسی برخلاف آبمیوه گیری های برقی که میوه را به تفاله تبدیل می کنند و سپس آب آن را استخراج می کنند، این سبک های دستی آبمیوه گیری سرد پرس محسوب می شوند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.اما مزیت آب مرکبات گیری برقی در این است که نیاز به زحمت زیاد و استفاده از فشار نیست بلکه دستگاه با کمک دکمه و درجه بندی آبمیوه را از میوه جداسازی می کند. همچنین سرعت عمل بیشتری در این نحوه آب گرفتن است.

دستگاه آبمیوه گیری چه ویژگی هایی دارد

دستگاه آبمیوه گیری نیز نسبت به کارکرد دستگاه مخصوص مرکبات متفاوت است. اما از جمله شباهت این دو در این است که در کوتاه ترین زمان ممکن یک نوشیدنی دلچسب به ما تحویل خواهد داد. آب میوه گیری ها معولا شستشو و تمیز کردن خیلی ساده دارند. برخی از مدل‌های آب‌میوه‌گیری گریز از مرکز با سرعت‌های متغیر عرضه می‌شوند که تیغه‌های سبد چرخان را برای میوه‌های نرم کند می‌کند و به شما امکان می‌دهد با آب‌گیری میوه‌ها و سبزیجات سفت‌تر سرعت را به تدریج افزایش دهید.

البته هرچه سبد کندتر بچرخد، ممکن است آب بیشتری از میوه یا سبزی استخراج شود و این مزیت قطعی این نوع دستگاه ها می باشد. غالب مردم بخصوص کودکان آب میوه را بسیار دوست دارند و این نوشیدنی ارزش غذایی بسیار مفید و انرژی بخشی دارد. به طور کلی تصور می شود که این وسیله در خصوص میوه های جونده یا خرد کننده در استخراج و حفظ مواد مغذی داخل میوه بهتر عمل می کنند. با این حال لازم است قبل از وارد نمودن میوه به داخل دستگاه مذکور، میوه و سبزیجات را به قطعات بسیار کوچک برش دهید تا هم به دستگاه آسیب وارد نشود و هم آب میوه بیشتری از میوه استخراج شود.

نحوه نگهداری دستگاه آب مرکبات گیری و آبمیوه گیری

یقینا برای اینکه دوام یک دستگاه علی الخصوص وسایل برقی ماندگارتر باشد لازم است به نکاتی مهم توجه داشت:

  • ابتدا اینکه هم دستگاه آبمیوه گیری و هم آب مرکبات گیری چون موتوری هستند نباید در مدت زمان طولانی در طول یک روز استفاده شوند و اگر نیاز به آب میوه زیاد دارید باید به دفعات به موتور دستگاه استراحت دهید تا خنک شود.
  • مطلب دیگر شستشو خشک نمودن تیغه ها و ظرف اصلی است. چرا که اگر خوب تمیز نشود به مرور مواد باقی مانده از میوه موجب خراب شدن تیغه و قطعات می شود.
  • نکته مهم دیگر در خصوص جلوگیری از آسیب توسط نوسان برق است که ضرورت دارد حتما دو شاخه دستگاه کشیده شود تا این دستگاه با توجه به ظرافتی که دارد آسیب نبیند.
  • دقت کنید که دور موتور را به تناسب نوع میوه تنظیم نمایید.
  • در صورت نیاز به تعمیر حتما وسیله برقی خود را به نمایندگی همان مارک مخصوص بسپارید.

جمع بندی:

برای انجام فرایند آبمیوه گیری نیاز است متناسب با نوع میوه اعم از مرکبات و یا سایر میوه ها اقدام به تهیه یک نوشیدنی کاملا گوارا و خوش طعم نماییم. ابتدا پس از شستشوی میوه به کمک دستگاه های مورد نظر اقدام به تهیه و جداسازی عصاره آن می کنیم. طول مدت زمانی که برای تهیه آب میوه صرف می شود بستگی به نوع دستگاه آن و اینکه دستی باشد و یا برقی دارد. اگرچه باید دقت داشت نوع عمکرد دو دستگاه آب مرکبات گیری و آبمیوه گیری با هم متفاوت است و نمی شود یکی را به جای دیگری استفاده کرد. چون نوشیدنی مطلوبی بدست نخواهد آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *