دسته‌بندی نشده

کولر گازی پرتابل چیست؟  + مزایا و معایب آن

کولر گازی پرتابل

کولر گازی یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌ها برای گرمایش و سرمایش محیط و تهویه مطبوع است که فعالیت آن بر پایه سیکل تبرید است و اجزای اصلی آن شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می‌باشد. کولر گازی پرتابل یکی از انواع کولرهای گازی موجود در بازار است که با تقاضای بالایی از سوی مشتریان همراه است. در ادامه به بررسی مختصر کولر گازی پرتابل و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل (portable air conditioner) یا کولر گازی قابل حمل یکی از پرطرفدارترین کولرهای گازی موجود در بازار است که حالت ایستاده دارد و از لحاظ ابعاد کوچک بوده و به دلیل عدم نیاز به نصب موتور جداگانه، راه‌اندازی آن بسیار آسان است. پرتابل به معنای قابل حمل بودن آن است و این کولر به دلیل عدم نیاز به نصب در دیوار یا سقف با این عنوان شناخته شده است. تفاوت portable air conditioner با اسپلیت‌ها در ساختار آنها می‌باشد. اسپیلت‌ها دارای دو یونیت می‌باشند که در بیرون از محیط و در داخل محیط نصب می‌شوند اما کولر گازی پرتابل دارای یک بخش و فاقد یونیت خارجی است. کاربرد portable air conditioner به دلیل اشغال فضای کم و توان حرارتی پایین اغلب در خانه‌ها و اتاق‌هایی با مساحت کم می‌باشد و کارکرد آن بستگی به متراژ محل مصرف و قدرت کولر گازی دارد.

نحوه‌ی عملکرد portable air conditioner

یکی از کارکردهای کولر گازی، جذب رطوبت هوا و خارج کردن آن از محیط است. این کار با جذب هوای گرم و مرطوب محل به وسیله فن به داخل کولر گازی و عبور آن از کویل‌های کندانسور و پراکندگی رطوبت و انتقال مبرد داخل کویل‌های کندانسور انجام می‌شود. در ادامه این فرایند با ورود هوا به اپراتور، ماده مبرد داخل کویل‌های اپراتور به سبب گرمای آن تبخیر و به گاز تبدیل می‌شود.

حال این هوا، همه گرما و رطوبت خود را از دست داده است و هوای خنک حاصل شده از طریق فن به محیط برمی‌گردد. رطوبتی که از هوای گرم جذب شده پراکنده شد به صورت قطره قطره جمع شده و می‌بایست به روشی تخلیه گردد. هوای گرم نیز به وسیله شیلنگ تهویه هوا به بیرون منتقل می‌شود. این پروسه باید به طور مداوم تکرار شود و هوای گرم محیط پیوسته توسط فن به داخل کولر هدایت شود تا هوای محیط مورد نظر خنک باقی بماند.

انواع کولر گازی پرتابل:

کولر گازی پرتابل در دو دسته کولر گازی پرتابل تک لوله (single hose) و کولر گازی پرتابل دو لوله (double hose) در بازار عرضه می‌شود.

تک لوله

در نوع تک لوله گرمای هوا از طریق لوله موجود در کولر از پنجره و یا با عبور از دیوار از محیط خارج می‌شود. در کولر گازی پرتابل دو لوله، دو لوله وجود دارد که یکی از آنها هوای تازه را از بیرون به داخل محیط انتقال می‌دهد و دیگری هوای گرم محیط را به بیرون منتقل می‌نماید.  این کولرها دارای مزایا و معایبی هستند که انتخاب مشتری را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهند. portable air conditioner دو لوله نسبت به نوع دیگر مصرف انرژی کمتری دارد و مقرون به صرفه‌تر است و به سبب دو لوله بودن هوای تازه را جایگزین هوای اتاق می‌کند.

همچنین تهویه هوا توسط دو لوله، سرعت کار این کولر را بالا می‌برد و هوای محیط در مدت زمان کوتاه خنک می‌شود اما از سویی دارای قیمت بالاتری است و نصب آن سخت تر است. به همین سبب تقاضای آن در بازار نسبت portable air conditioner تک لوله پایین‌تر است. کولر گازی پرتابل تک لوله علی‌رغم دو لوله دارای قیمت پایین‌تری بوده و نصب آن بسیار راحت‌تر و سریع تر انجام می‌شود. به همین سبب تقاضای بالاتری را در بازار به خود اختصاص داده اما در مقابل به دلیل تک لوله بودن بخشی از هوای محیط به همراه گرما به بیرون منتقل می‌شود و در طولانی مدت فشار هوای موجود در اتاق کاهش می‌یابد. مصرف برق این کولر نسبت به کولر گازی پرتابل دو لوله بیشتر است و دارای میزان استهلاک بالاتری است.

 

مزایای portable air conditioner:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت، عدم ورود گرد و غبار و آلودگی خارج از محیط به داخل آن است.
  • دومین مزیت استفاده، نصب راحت آن بدون نیاز به نصاب و متخصص است.
  • مزیت دیگر کولرهای گازی پرتابل وزن سبک و قابل حمل بودن آنهاست. در زیر اغلب کولر گازی پرتابل چرخ‌هایی تعبیه شده که باعث جابه‌جایی راحت و سریع آن می‌شود.
  • میزان برق مصرفی در این سری از کولرها بسیار کم است و به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.
  • گرفتن رطوبت هوا در کنار سرمایش محیط، امکان استفاده از این محصول را در مناطق مرطوب و شرجی فراهم کرده است.
  • وجود محفظه تجمع آب و عدم نیاز به استفاده از سطل و اعلام هشدار در زمان پر شدن محفظه مزیت بزرگی برای portable air conditioner است.
  • فیلترهای این نوع کولر قابلیت چند بار شست‌وشو دارند و در صورت نیاز به تعویض، به طور گسترده قابل دسترسی می‌باشند.
  • استفاده از هیتر موجود در کولر گازی پرتابل باعث گرمایش محیط می‌شود.
  • قابلیت کنترل از راه دور و کنترل زمان برای جلوگیری از اتلاف انرژی در اغلب این نوع کولرها وجود دارد.
  • سرعت گرمایش و سرمایش محیط به وسیله این کولرها بسیار بالاست.
  • برای استفاده از این سری از کولرهای موجود در بازار نیاز به لوله برای تخلیه تعریق کولر گازی و یا لوله کشی داخل ساختمان نخواهید داشت.

معایب کولر گازی پرتابل:

portable air conditioner با وجود تمامی مزایایی، دارای معایبی نیز می‌باشد که بهتر است پیش از خرید نسبت به آنها آگاه باشید.

  • یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید، صدای نسبتا زیاد محصول است. این صدای بلند به دلیل قرارگیری کمپرسور در کولر می‌باشد و ممکن است برای بسیاری از افراد در اولویت گزینه‌های خرید باشد.
  • به دلیل تجمع تمامی قطعات در آن، وزن آن نسبتا بالا است.
  • ورود هوای گرم به داخل محیط می‌تواند از معایب این دسته از کولرها باشد.
  • توانایی گرمایش و سرمایش محیط‌های کوچک با متراژی در حدود ۳۰ متر و عدم کارایی portable air conditioner برای متراژهای بزرگتر در مواردی می‌تواند جزو معایب آن به شمار آید.
  • برای نصب portable air conditioner لازم است در نزدیکی آن پریز برق پر توان با امکان تامین حداقل 15 آمپر برق بدون افت انرژی باشد.
  • وجود پنجره برای خروج هوای گرم در نزدیکی این کولر ضروری است.
  • ظرفیت حرارتی portable air conditioner پایین است و کمپرسور آن نیز کوچک است.

در پایان

بطور کلی کولر گازی پرتابل از انواع مختلف کولرهای گازی موجود در بازار است. تقاضا برای آن اغلب به سبب کم بودن فضای اشغالی توسط این کولر و قابل حمل بودن آن است. کولر گازی پرتابل مانند تمامی محصولات دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایبی است. کسب اطلاعات لازم در رابطه با آنها پیش از خرید امری ضروری است. انواع کولر گازی پرتابل با برندهای مختلف در بازار عرضه شده است. شما می‌بایست بر اساس ویژگی‌ها و استاندارد محصول، بودجه و سایر شرایطی که در نظر دارید خرید خود را از میان گزینه‌های متعدد انجام دهید. مجموعه ی ما ارائه دهنده اطلاعات کامل در مورد انواع محصول و ویژگی‌های آنها و عرضه کننده بهترین کولرهای گازی با بالاترین کیفیت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *