دسته‌بندی نشده

چگونه داکت اسپیلت را برای زمستان تنظیم کنیم؟

داکت اسپیلت

داکت اسپیلت نوعی سیستم تهویه است که هم می‌توانید آن را برای زمستان تنظیم کنید و هم‌ برای تابستان دمای آن را کاهش دهید. بنابراین می‌ توان از این دستگاه هم در فصل های گرم و هم سرد سال استفاده کرد. این سیستم همچنین به کانال تقسیم نیز معروف است. از آن جایی که هم قابلیت سرمایشی و گرمایشی دارد و در سقف های کاذب نیز قرار می‌گیرد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل در ساختمان هایی با کاربری های مختلف رایج شده است.

داکت اسپیلت مشابه اسپیلت های معمولی یا همان کولرهای گازی می‌باشد. با این تفاوت که به جای اوپراتور یا پانلی که روی دیوار نصب می‌شود و سطحی است، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات قرار گرفته شده است. ظاهر این سیستم در نهایت یک دریچه است که از داخل اتاق ها و فضای مورد نظر، قابل مشاهده می‌باشد.

ساختمان داکت اسپیلت

در واقع داکت اسپیلت ساختار سخت و پیچیده ای ندارد. این دستگاه از دو قسمت کندانسور و کولر تشکیل شده است. تهویه مطبوع واحد داخلی، داکت اسپیلت را فراهم می‌کند. داخل این قسمت داکت اسپیلت، سینی تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور وجود دارد. به صورت کلی وظیفه کولر گازی تأمین باد، تولید باد سرد یا گرم بسته به نیاز ما در آن فصل (هر کدام مانند کویل یا اواپراتور)، رطوبت زدایی هوا و غیره می‌باشد.

کولر گازی ها معمولاً در داخل سقف نصب می‌شوند. سپس داکت ها می‌توانند کولر گازی را به سایر قسمت های ساختمان که اتاق ها و قسمت های تبادل هوا هستند، متصل کنند. بخش کندانسور، واحد بیرونی آن است و معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می‌شود. قسمت اصلی کار تنظیم دما توسط داکت اسپیلت، وظیفه کمپرسور می‌باشد. این قطعات کمپرسور را قادر می‌سازند تا گاز مبرد را به کولر گازی منتقل کند.

چرخه سرمایش و گرمایش داکت‌ ا‌سپیلت

سیکل خنک داکت اسپیلت به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد به وسیله لوله های خنک شده به سمت شیر انبساط هدایت می‌شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده شده و به دستگاه تهویه منتقل می‌شود. بعد از آن در یک تهویه مطبوع یا واحد داخلی، گرمای هوا توسط یک مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می‌شود. این هوای خنک توسط فناوری داخل یونیت داخلی به کانال های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند منتقل می‌شود. این کانال ها وظیفه رساندن هوای خنک را از طریق دریچه ها به داخل اتاق های مورد نظر دارند.

  • گرمایش

عملکرد خنک کننده داکت اسپیلت همانند اسپیلت یا کولر گازی است. اما اثر گرمایشی این محصول به روش دیگری انجام می گیرد. به این ترتیب که مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می‌شود و مانند سیکل قبل از طریق لوله ها به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت شده و هوای وارد شده به یونیت داخلی باعث گرم شدن محیط اتاق می‌شود. این هوا که قبلاً پردازش شده و دما افزایش یافته است از طریق کانال و فن به اتاق باز می‌گردد.

روش دیگری از چرخه داکت اسپیلت مانند کویل آب گرم وجود دارد. بدین گونه که آب گرم ابتدا از پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می‌شود. سپس هوای یونیت داخلی در تماس با این کویل گرم باعث افزایش دما شده و در نهایت از طریق کانال و شیر وارد اتاق می‌شود.

بررسی تنطیم گرمایش داکت اسپیلت

معمولا سیستم های داکت اسپیلت به دو روش برای گرمایش تنظیم می‌شوند.

  • سیستم وست پوینت

در این روش از شیر برقی یه شیر چهار طرفه استفاده می‌شود.

  • سیستم آب گرم و کویل آب گرم

این روش، در ایران بسیار معمول و رایج می‌باشد. در سیستم های گرم، شما باید حتما از یک سیستم گرمایش و خلید گرما استفاده کنید که معمولا پکیج یا موتورخانه می‌باشد.

زمانی که می‌خواهید سیستم‌ گرمایش را راه اندازی کنید؛ حتما ابتدا مطمئن شوید سیستم سرمایش شما از کار افتاده است یا خیر. در بعضی از موارد پیش آمده است که سیستم گرمایش و سرمایش هر دو همزمان کار کرده‌اند و این امر باعث صدمه دیدن کمپرسور داکت اسپیلت شما می‌شود. حتی در مواردی باعث سوختن این دستگاه می‌شود و هزینه های زیادی را برای مشتری به وجود می‌آورد.

داکت‌ ‌اسپیلت از نظر مصرف انرژی

دو نوع داکت اسپیلت وجود دارد. نوع اول آن معمولی یا مصرف انرژی با درجه b و نوع دوم آن داکت اسپیلت اینورتر یا مصرف برق با گرید A می باشد.

در نوع A از کمپرسورهای دور متغیر استفاده می‌شود. این عمل باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. در این شکل از کمپرسورها با کاهش دما سرعت کمپرسور به طور خودکار کاهش می‌یابد و با افزایش آن سرعت کمپرسور افزایش پیدا می‌کند. در واقع کمپرسور اینورتر یک کمپرسور تا حدودی هوشمند محسوب می‌شود. همچنین متناسب با ظرفیت و نیاز کاربر و دمای دلخواه او کار خواهد کرد. در مقابل، کمپرسورهای معمولی نوع B بدون در نظر گرفتن نیاز یا ظرفیت، به هر حال با سرعت و سرعت ثابت کار می‌کنند. این عمل در نتیجه باعث افزایش مصرف برق است.

خرید داکت اسپیلت از لوازم خانگی هومینو

فروشگاه هومینو به عنوان یکی از مجموعه های فعال و پیشرو در صنعت گرمایشی، سرمایشی و لوازم خانگی همواره آماده خدمت رسانی و از همه مهم تر، کسب رضایت شما مشتریان عزیز می‌باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات و دیدن محصولات بیش تر به وب سایت هومینو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *