دسته‌بندی نشده

بهترین روش پخت شلغم، معجزه سرماخوردگی چیست؟

روش پخت شلغم

در طول زمستان، تهدید بیماریهای فصلی بسیار اجتناب ناپذیز است. حتی اگر موفق به فرار از آنفولانزا و کرونا شده‌اید. دمای سرد در زمستان سخت، سرفه و گلودرد تقریباً به طور قطع برای همه دردسر آفرین خواهد شد. به منظور اجتناب از مصرف دارو، البته به جز در موارد بسیار ضروری، ابتدا بهتر است به دامان درمان‌های طبیعی و سنتی متوسل شوید. در میان “داروهای مادربزرگ” یکی از دستور العمل‌های موثر در برابر سرفه و مشکلات گلو، مصرف شلغم است. وقتی سرفه می‌کنید یا اینکه اولین علائم گلودرد را احساس می‌کنید، بهتر است برای خرید مقداری از این محصول به بازار بروید! بله همانطور که همه ما می‌دانیم درمان معجره آسایی برای بهبود علائم سرماخوردگی است. در این مقاله، چند روش پخت شلغم را به شما آموزش خواهیم داد.

فواید شلغم

قبل از آموزش روش پخت شلغم، بهتر است به فواید این گیاه خوشمزه بیشتر اشاره کنیم. این ماده غذایی ویتامین C ضروری یا اسید اسکوربیک را برای شما فراهم می‌کند. ویتامین C به عملکرد مغز کمک می‌کند. همچنین از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر که می‌توانند به DNA آسیب رسانده و باعث بیماری شوند، محافظت می‌کند. یکی دیگر از مزایای آن، نقش اساسی آن در متابولیسم چربی است. همچنین به روند کلاژن سازی کمک شایانی می‌کند.

 سرشار از فیبر است و ممکن است به کاهش التهاب روده بزرگ و همچنین خطر دیورتیکولوز کمک کند. یک رژیم غذایی پر از سبزیجات سرشار از فیبر می‌تواند به رفع یبوست و دفع منظم کمک کند. حتی سبزی‌های برگدار تازه آن فواید زیادی برای سلامتی دارند. یک فنجان شلغم پخته شده 229 میلی گرم کلسیم دارد. در مجموع، به دلیل کالری کم، مقادیر فیبر بالا و فواید بیشمار، بخشی عالی از رژیم غذایی و برنامه غذایی شما در زمستان است. همچنین مملو از ویتامین‌های A و B است. مصرف آن در دوران سرماخوردگی نقش آنتی‌بیوتیک برای بدن دارد. همچنین به بهبود گلودرد و سرفه‌های شدید کمک می‌کند.

آموزش چند روش پخت شلغم

اگرچه معمولاً به صورت پخته  سرو می‌شود، اما می توان آن را به صورت خام نیز میل کرد. اگر قصد دارید آنها را به صورت خام بخورید، به سادگی آن را پوست بگیرید و مانند سیب برش دهید تا آن را با انواع با دیپ‌ها بخورید یا به سالاد خود اضافه کنید. برای پختن آن می‌توانید از دو روش جوشاندن آن و بخارپز کردن استفاده کنید.

نحوه انتخاب شلغم

  • شلغم‌های خوشمزه، نسبت به اندازه‌شان سفت و سنگین و صاف و بدون ترک و لک هستند.
  • شلغم‌های بزرگ بافتی خشک و مزه تلخی دارند.
  • به دنبال آنهایی باشید که قطر آنها  نهایتا 7.5 سانتی متر باشد.
  • به دنبال نوعی با رویه‌های سبز باشید که رنگ‌های روشن و تازه دارند. می‌توان از برگ‌های آنها برای پخت و پز یا در سالاد استفاده کرد.

طرز پخت شلغم

روش پخت شلغم اینگونه است که ابتدا  باید فر را با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید. روغن زیتون را بر روی شلغم‌های شسته شده بمالید. سپس روی آن‌ها را با نمک بپاشید. آن را با چنگال سوراخ کنید. آنها را روی یک ورقه پخت قرار دهید یا مستقیماً روی توری فر قرار دهید. به مدت 45 تا 60 دقیقه (بسته به اندازه) بپزید. سپس هر کدام را یک بار در نیمه بچرخانید. بپزید تا پوست آن طلایی و ترد شود. زمانی کاملا پخته می‌شود که چاقوی تیز یا چنگال به راحتی وارد آن شود. دمای داخل فر نیز باید حدود 210 درجه فارنهایت باشد. حتی از آن برای تهیه سوپ نیز می‌توانید استفاده کنید.

یک روش خوشمزه پخت

یک روش پخت شلغم که خیلی خوشمزه و مقوی است بدین شکل است که آنها را تکه تکه یا حلقه کنید و در قابلمه بریزید. مقداری آب روی آنها بریزید و کمی نمک اضافه کنید. آب رو بزارید جوش تا بیاید. شعله را کم کنید و بگذارید 15 تا 40 دقیقه بسته به اندازه تکه ها بجوشد تا نرم شوند. آنها را آبکش کنید و تکه‌های آن را با دستگاه گوشت کوب برقی له کنید. 4 تا 6 قاشق غذاخوری کره آب شده را با نمک و فلفل یا کمی پودر جوز هندی یا دارچین مزه دار کنید.

تفت دادن

آن را با پوست یا پوست کنده تفت دهید. شلغم‌های بزرگ را به صورت ضخیم برش دهید. می‌توانید تکه‌های خرد شده را از قبل در مایکروویو حدود 4 دقیقه بپزید تا کمی نرم شوند. البته زیادی شل نشوند و کمی سفت باقی بمانند. یا در آب نمک بجوشانید (در حدود 10 دقیقه) تا نرم شود. سپس فر را با دمای 450 درجه فارنهایت گرم کنید. برش‌ها را روی یک تابه یا ورقه پخت پهن کنید و با روغن زیتون آنها را آغشته کنید. قطعات باید به طور یکنواخت پوشش داده شوند و تابه باید دارای روغن سبک و یکنواخت باشد. سپس آن را با با نمک، گیاهان خشک یا ادویه‌ها مزه دار کنید. سپس آنها را به مدت 20 دقیقه تفت دهید. توجه داشته باشید که در صورتی که سرماخوردید یا سرفه می‌کنید، در انتخاب ادویه دقت کنید.

بخارپز کردن شلغم

انتخاب بخارپز کردن به شما این امکان را خواهد داد که غذای خود را به طور سالم بپزید تا بیشترین سود را از مواد مغذی آن ببرید. بخارپز کردن نیازی به استفاده از روغن‌های اضافه ندارد، که در غیر این صورت کالری دریافتی شما را افزایش و احتمالا مصرف چربی‌های اشباع شما را نیز افزایش خواهد داد. در این روش ارزش غذایی غذا حفظ می شود. زیرا ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C اغلب هنگام جوشاندن غذاها از بین می‌روند و در آب پخت و پز حل می‌شوند. همچنین پختن بیش از حد طعم شیرین طبیعی آنها را از بین می‌برد. شلغم‌های بخارپز شده را با رزماری تازه و آویشن سرو کنید. یا به سادگی آنها را با فلفل آسیاب شده تازه مزه‌دار کنید. روش دیگر این است که از تکه های بخار پز شده باقیمانده برای اضافه کردن به سالاد استفاده کنید.

روش جوشاندن

یک روش پخت شلغم، جوشاندن آن است. آن را خرد کنید. آن را کامل بپزید یا به قطعات تقریباً مساوی به قطر 4 یا 5 سانتی‌متر برش دهید. یک شلغم کامل یا خلال شده را در یک قابلمه با آب قرار دهید و کمی نمک به آنها اضافه کنید. یا در ظرف آبی بر روی بخاری قرار دهید. می‌توانید یک قاشق چای خوری شکر اضافه کنید تا کمی طعم شیرینی به آن بدهد.  سپس بگذارید به جوش بیاید و بپزید تا نرم شود. حدود 10 دقیقه برای قطعات بریده شده، حدود 35 دقیقه برای پخت کامل زمان نیاز است.

نحوه پخت در مایکروویو

نحوه پخت در مایکروویو بدین شکل است که شلغم درسته یا ورقه شده را در یک ظرف درب دار قرار دهید. به آن کمی آب بپاشید. سپس اجازه دهید که حدود 10 دقیقه در مایکروویو با حرارت بالا بپزد.

تهیه شربت از شلغم

شربت شلغم در برابر سرفه و گلودرد مفید است. کار را با پوست کندن و برش آنها به ورقه‌های نازک شروع کنید. ورقه‌ها را روی یک دیگر قرار دهید و شکر (ترجیحا شکر قهوه ای) را در بین حلقه‌ها بریزید. سپس ظرف را با پلاستیک بپوشانید و حداقل 12 ساعت آن را کنار بگذارید. پس از آن، مایعی که در ظرف ایجاد شده است را فیلتر کنید (از صافی رد کنید). این شربت قبلاً به تنهایی طعم شیرینی دارد، اما با کمی عصاره لیمو طعم بهتری خواهد گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *