وبلاگ

غذاساز چیست و چه تفاوتی با مخلوط کن دارد؟

غذاساز

به نظر شما غذاساز و مخلوط کن چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا تفاوت این دو محصول را می دانید؟ اگر پاسخ به سوال آخر خیر است، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. سپس بهترین محصول را برای با توجه به نیارتان انتخاب و خریداری کنید.

غذا ساز چیست؟

در واقع غذاساز یا Food processor، یکی از وسایل برقی آشپزخانه به شمار می آید که کاربرد فراوانی دارد. این محصول در سال 1973 میلادی در آمریکا تولید و به بازار عرضه شد. همچنین این دستگاه در مدت کوتاهی، به یکی از پرفروش ترین وسایل برقی در جهان تبدیل شد.

شکل ظاهری غذاساز چگونه است؟

غذاساز دارای تیغه هایی با قابلیت جابجایی و یک درب است. همچنین بدنه این محصول عریض و جا دار است که به آن اجازه می دهد حجم بیشتری از مواد را درون خود جای دهد.‌ درب‌های غذاساز مجهز به لوله‌های بلندی است که به شما این امکان را می‌دهد در حین مخلوط کردن، از آن طریق مواد دیگری که می خواهید را اضافه کنید. از طرفی دیگر، غذاسازها با مجموعه‌ای از تیغه ها همراه هستند. آن‌ها به دلیل شکل بدنه و تطبیق پذیری تیغه های خود، در پردازش مواد خشک بسیار حرفه ای هستند.

جالب است بدانید که غذا ساز در مخلوط کردن مواد مایع، چندان کارایی ندارند. اما علت آن چیست؟ در واقع مواد مایع در کناره های کاسه و دور از دسترس تیغه ها، گیر می کنند. برخلاف مخلوط‌ کن‌ها، غذاسازها را می شود تا انتها پر کرد زیرا آن‌ها می‌توانند در این حالت هم به خوبی کار خود را انجام دهند.

مخلوط کن چه نوع دستگاهی است؟

مخلوط کن یک وسیله الکتریکی است که برای ترکیب مواد جامد با مواد مایع مناسب است. درست مانند غذاسازها، مخلوط‌ کن‌ها معمولاً دارای چهار جزء هستند. این شامل یک پایه موتوری، پارچ، تیغه (این تیغه ها اغلب قابلیت جابجایی دارند) و یک درب می شوند.

شکل ظاهری مخلوط کن

کنترل مخلوط کن، در پایه آن قرار دارد که می تواند شامل تنظیمات سرعت و ترکیب باشد. بیشتر پارچ های مخلوط کن به شکل مخروط هستند. همچنین دارای دسته و دهانه ای برای ریختن راحت مواد دارند. تیغه های چرخان یک مخلوط کن روی ته پارچ، پیچ می شوند. نگران نباشید ‌تیغه ها، برای تمیز کردن به راحتی جدا می شوند.

به علت مخروطی بودن پارچ های مخلوط کن، هدایت مواد به سمت تیغه ها به بهترین شکل صورت می‌ گیرد. همانطور که مایعات و جامدات با هم ترکیب می شوند، می چرخند و یک گرداب در حال حرکت به سمت پایین ایجاد می کنند. این فرآیند به طور موثر تضمین می کند که همه ذرات مخلوط نشده، خرد شده و با هم ترکیب شوند.

یکی از ایرادات مخلوط کن این است که اگر پارچ تا انتها با مواد پر شود، دیگر نمی تواند به درستی عمل کند. به همین دلیل توصیه می شود که مخلوط کن را فقط سه-چهارم پر کنید تا فضای کافی برای حرکت آزادانه و مخلوط شدن مواد باقی بماند. تیغه های بلندر نیز دسترسی محدودی دارند. به همین علت بدون مایع، به خوبی با مواد خشک برخورد نمی کنند.

تفاوت بین غذاساز و مخلوط کن

در این قسمت می خواهیم به بررسی یکی از تفاوت های اساسی این دو محصول، یعنی کارایی آن ها بپردازیم.

مخلوط کن

مخلوط کن ها معمولا دارای یک تیغه و شیشه های بلند هستند. این وسیله عموما برای تهیه رسپی و نوشیدنی های سرد استفاده می شوند. همچنین یکی از مهم ترین کارهایی که مخلوط کن انجام می دهد، پوره کردن یا خرد کردن یخ است.‌ اگر محصول نهایی شما چیزی است که می توانید آن را بنوشید، می توانید از مخلوط کن استفاده کنید.

غذاساز

از طرف دیگر، غذاسازها معمولاً دارای چندین تیغه و کاسه ای پهن هستند که از آن ها می‌ توان علاوه بر پوره کردن، برای کارهایی مانند برش زدن، رنده، خرد کردن و تکه تکه کردن استفاده کرد.

غذاساز یا مخلوط کن؟

مهم ترین نکته ای که هنگام تصمیم گیری بین غذاساز و مخلوط کن باید به خاطر داشته باشید این است که این دو لزوما قابل تعویض نیستند. اگر می‌خواهید کارایی آشپزخانه خود را با جایگزین کردن یک دستگاه برای انجام چندین کار افزایش دهید، به سراغ غذاساز بروید. اما اگر به دنبال وسیله ای برای تمام نیازهای خود در تهیه اسموتی و سوپ هستید و از آن برای کارهای دیگر استفاده نمی کنید، دستگاه مخلوط کن برای شما مناسب تر است. در آخر، اگر به هر دو علاقه دارید، می توانید آشپزخانه خود را به هر دوی این ها مجهز کنید.

به عبارت ساده تر بخواهیم بگوییم، مخلوط کن برای اقلامی که مایعات زیادی دارند، مانند اسموتی ها و سوپ ها، گزینه بهتری است. از طرفی دیگر غذاساز برای غذاهایی که عمدتاً جامد هستند و نیاز به کار سخت تری مانند، خرد کردن و برش دادن، دارند، مناسب تر است.

نتیجه گیری

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که مخلوط‌ کن‌های خاصی هستند که می‌ توانند کارهای غذاساز را نیز انجام دهند، بنابراین قبل از خرید حتما به توضیحات و مشخصات محصول دقت کنید.
به عنوان سخن پایانی و جمع بندی مطلب باید بگوییم که یک مخلوط کن و غذاساز هر کدام به صورت جداگانه به شما این امکان را می دهند تا به آسانی مواد خوراکی خود را آماده کنید. هر کدام از این دو دستگاه ویژگی های تخصصی دارند که می توانید با توجه به نیازتان آن ها را به کار بگیرید. همچنین می توانید با مراجعه به بخش محصولات سایت هومینو از غذاسازها و مخلوط کن ها دیدن و ویژگی های هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *