دسته‌بندی نشده

لذت استفاده از سرخ کن های بدون روغن ، مزایا و معایب آن

سرخ کن بدون روغن

اگر سرخ کن بدون روغن را در ویترین فروشگاه‌ها ببینید، ممکن است تعجب کنید که این دستگاه دقیقا چیست. این اصطلاح کمی گیج کننده به نظر می‌آید. حتما تصور می‌کنید که سرخ کردن غذاها بدون روغن منطقی نیست. این بدان معنی است که بسیاری از مردم در مورد اینکه این وسیله دقیقا چیست، چگونه کار می‌کند و آیا یک وسیله آشپزخانه مفید است یا خیر، اطلاعات کافی ندارند. با این دستگاه می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را به سبک رستورانی، با حداقل تلاش، کمترین استفاده از روغن و راحت‌تر از روش آشپزی سنتی تهیه کنید. شما می‌توانید غذاهایی را که معمولاً سرخ می‌شوند، مانند چیپس را با مقدار بسیار کمی روغن یا بدون آن بپزید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید. زیرا اصول اولیه آشنایی با این دستگاه، از جمله مزایا و معایب پخت و پز با آن را توضیح می‌دهیم. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

سرخ کن بدون روغن چیست؟

برخلاف تصور همه تمام این دستگاه‌ها بدون روغن نیستند، بعضی از مدل‌های آن نیاز به مقدار کمی روغن دارند. این دستگاه یک اجاق همرفتی کوچک است که می‌تواند روی میز آشپزخانه قرار بگیرد. حتی در مقایسه با فر، غذاهای متنوع‌تری را پخت می‌کند. اما جذابیت واقعی آن این است که با روغن بسیار کم (در حد یک قاشق چایی‌خوری.) غذاها را می‌پزد یا سرخ می‌کند.

به این دستگاه در انگلیسی سرخ‌کن هوا می‌گویند. دستگاهی برای پخت و پز روی میز که ترکیبی از یک عنصر گرمایش و یک فن قدرتمند برای گردش هوای گرم، شبیه به اجاق همرفتی است. این وسیله غذاهایی را تولید می‌کنند که در  قسمت بیرونی آنها ترد و در داخل آنها مرطوب و نرم است.

این دستگاه چگونه کار می‌کند؟

اول از همه، غذاها در سرخ کن های بی روغن واقعا سرخ نمی‌شوند. در عوض، غذا داخل یک سبد سوراخ شده قرار می‌گیرند و دستگاه با دمیدن هوای داغ در اطراف آن غذا را می‌پزد. نیروی هوا یک اثر همرفتی ایجاد میکند که قسمت بیرونی غذای سبد را می‌پزد و قهوه ای می‌کند. برخلاف روش‌های سنتی سرخ کردن غذا با روغن، که غذا در روغن داغ غوطه‌ور می‌شود، این دستگاه‌ها بدون روغن از گرمای همرفت استفاده می‌کند. دستگاه هوای داغ را برای پختن غذا به گردش در می‌آورد، شبیه به اجاق‌های فن‌دار و متکی به فرآیند شیمیایی. با استفاده از ترکیبی از تابش و همرفت برای پختن غذا. این دستگاه به مقدار کمی روغن (حدود یک قاشق غذاخوری) و گردش هوای گرم برای کمک به پخت و ترد کردن غذاهای مورد علاقه شما متکی است.

از سوی دیگر، روند سرخ کردن سنتی، مستلزم آن است که آشپزها غذا را در حداقل سه یا چند فنجان روغن غوطه‌ور کنند. روغن بیشتر به معنای غذای ناسالم‌تر و چرب‌تر است. کمبود روغن به این معنی نیست که غذاهای سرخ شده فاقد بافت یا طعم هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که سیب زمینی سرخ شده با این دستگاه، از نظر رنگ، بافت و رطوبت مشابه با سیب زمینی‌های سرخ شده با روش سنتی هستند. از آنجایی که در سرخ کردن با این دستگاه چربی کمتری وجود دارد، کالری کمتری نیز وجود دارد. طبق گفته کلینیک کلیولند، اکثر مردم هنگام استفاده از سرخکن بدون روغن، کالری دریافتی خود را به طور متوسط ​​70 تا 80 درصد کاهش می‌دهند.

چه غذاهایی با سرخکن درست می‌شوند؟

گرچه اکثر دستور غذاهای پیشنهادی‌ای که با سرخ کن بدون روغن درست می‌شوند، غذاهای سرخ‌کردنی هستند؛ اما شما می‌توانید غذاهای متنوع دیگری را نیز با این دستگاه درست کنید. می‌توانید از این دستگاه برای برشته کردن سبزیجات، پختن گوشت و پخت کوکی ها نیز استفاده کنید. در ادامه به موارد استفاده از آن و غذاهای متنوعی که با این دستگاه درست می‌شوند اشاره می‌کنیم.

فینگرفودهای منجمد

سرخکن در تهیه غذاهای منجمد که طعم سرخ کردنی را دارند، بسیار خوب عمل می‌کند. سیب زمینی سرخ شده منجمد، چوب موزارلا، رول تخم‌مرغ، راویولی، ناگت مرغ، سمبوسه، فلافل و سایر فینگرفودها از بسیاری از غذاهایی هستند که به ‌راحتی می‌توانید توسط این دستگاه آنها را آماده کنید.

مرغ، ماهی و گوشت

به کمک سرخکن بدون روغن، به راحتی می‌توانید مرغ‌ را سرخ کنید، به طوری که قسمت بیرونی آن ترد و کاملا سرخ شود و داخل آن نرم و لطیف. وقتی صحبت از غذاهای دریایی به میان می‌آید، دهانمان آب می‌افتد. بدون شک کسی نمی‌تواند بی‌خیال ماهی و میگوی سرخ شده شود. شما با دستگاه سرخکن به‌راحتی و بدون مصرف روغن می‌توانید ماهی و میگو مورد علاقه‌تان را تهیه کنید.

سبزیجات کباب شده

سرخ کن‌های بی روغن اساساً برای برشته کردن سبزیجات عالی هستند؛ به خصوص اگر فقط برای یک یا دو نفر غذا می‌پزید. برخی از دستور العمل‌های سبزیجات کبابی مانند گل کلم، سیب‌زمینی قرمز، مارچوبه و سیر و کلم‌های  آغشته به رزماری‌ای که تهیه می‌شوند. با این حال، اگرچه از این وسیله برای پختن سبزیجات استفاده می‌کنید بهتر است از سبزیجات برگدار صرف نظر کنید.

کوکی‌ها و دسترهای نیمه آماده

سرخ کن‌های بی روغن می‌توانند برای تهیه دسرهای نیمه آماده، از جمله محصولات پخته شده کوچک مانند کوکی‌ها عالی باشند. همچنین می‌توانید. از سرخکن برای اولین وعده غذایی روز نیز غافل نشوید: برخی از خوراکی‌های صبحانه مانند رول دارچین و نان تست فرانسوی با این وسیله آماده می‌شوند.

مزایای سرخ کن بدون روغن

در مقایسه با سرخ کردن با روش سنتی، تهیه‌ی غذا در سرخ کن «اگر متعهد به استفاده از 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن گیاهی همراه باشید.) قطعاً جایگزین سالم‌تری نسبت به غذاهای تهیه شده به روش سنتی است. سرخ کن بدون روغن در واقع غذایی را که می‌پزید ترد می‌کند، بنابراین غذا ظاهری ترد و طلایی به دست می‌آورد.

غذاهای سالم با ظاهری ترد و خوشمزه

دلیل مهمی که اکثر افراد از سرخ کن بدون روغن استفاده می‌کنند،  پخت و پز سالم‌تر است. با روغن بسیار کمی که در فرآیند پخت و پز استفاده می‌شود، با این روش بهترین راه را برای جایگزینی غذاهای سرخ شده که خیلی سالم نیستند انتخاب می‌کنید.

سریع، ایمن و آسان برای استفاده

یکی از مشکلات رایج این روزهای ما این است که دوست داریم بیشتر اوقات آشپزی کنیم، اما وقت کافی برای این کار نداریم. به همین دلیل است که غذاهای آماده بسیار محبوب هستند. حتی زمانی که می دانیم غذاهای آماده چقدر ناسالم هستند. اگر بتوانید غذاهایی مانند ماهی قزل آلا یا گوشت مرغ را در کمتر از 20 دقیقه در سرخکن بپزید، آیا این کار را به غذای آماده ترجیح نمی‌دهید؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه گوشت را مزه دار کنید. مانند سینه مرغ (حتی منجمد شده) آن را در سبد قرار دهید و بگذارید تا بپزد. خیلی ساده.

تنوع بالا

سرخکن بسیار بیشتر از یک گزینه سالم‌تر برای سرخ کردن عمیق غذا است. در واقع، شما می‌توانید هر چیزی را در این دستگاه بپزید، از مرغ سرخ شده، کدو مخصوص اسپاگتی گرفته تا دسر. حتی به وسیله آن می‌توانید غذاها را به راحتی گرم کنید.

سریعتر از پختن در فر

مزیت اصلی سرخ کن بی روغن این است که خیلی سریع داغ می‌شود و هوای در گردش به غذا کمک می‌کند تا بدون دخالت زیاد شما به طور یکنواخت، ترد شود. یعنی این که شما می‌توانید زمان پخت خود را کاهش دهید. یک اجاق فر معمولاً حدود 10 دقیقه برای پیش گرم شدن نیاز دارد؛ در حالی که سرخکن برای اکثر دستور پخت‌ها واقعاً به زمان پیش گرم شدن نیاز ندارد.

تمیز کردن آسان

آیا کسی در دنیا هست که از تمیز کردن بعد از آشپزی متنفر نباشد؟ حقیقت این است که این کار ناخوشایند می‌تواند مقدار زیادی از لذت یک وعده غذایی عالی را از بین ببرد. بنابراین، از دیدن اینکه یک سرخکن بادی خوب نیز پس از استفاده به طرز باورنکردنی تمیز می‌شود، خوشحال خواهید شد. همچنین بر خلاف سرخ کردن سنتی غذاها، قطرات روغن به در و دیوار و کابینت‌ها نمی‌پاشد.

معایب سرخکن بدون روغن

طبیعتا هر محصولی در کنار مزایای بی شماری که دارد، یک سری معایب نیز دارد پس چیزی دور از انتظار نیست! در زیر به معایب سرخ کن بدون روغن اشاره می‌کنیم.

  • معمولا ظرفیت کمی دارند، بنابراین برای یک خانواده بزرگ انتخاب خوبی نیستند.
  •  غذا را به سرعت در دمای بالایی می‌پزند، بنابراین اگر مراقب نباشید، غذا  می‌سوزند.
  • برای پختن غذاهای پرچرب مناسب نیستند، به عنوان مثال، پختن بیکن را در سرخکن توصیه نمی‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *