دسته‌بندی نشده

۵ تفاوت اسپرسوساز و قهوه ساز که نمی‌دانستید

تفاوت اسپرسوساز و قهوه ساز

یکی از سوالات بسیار مهمی که وجود دارد این است که آیا قهوه ساز با اسپرسوساز فرق دارد یا نه؟ آیا می‌توان با دستگاه قهوه معمولی اسپرسو درست کرد یا نه؟ برای پاسخ‌ دهی به این سوال باید فهمید که اسپرسو نوعی روش دم آوری است با دستگاه اسپرسو می‌توان اسپرسو درست کرد. اما دستگاه قهوه دستگاهی است که از آن صرفاً جهت دم کردن قهوه استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اسپرسوساز هم‌ نوعی قهوه‌ ساز به شمار می‌آید. اما قهوه‌سازها معمولا به حالت قطره‌ای یا فیلتری هستند که راحت‌تر از اسپرسوسازها کار می‌کنند و قیمتشان ارزان می‌باشد که در ادامه بیشتر در رابطه با تفاوت دو دستگاه اسپرسوساز و قهوه ساز صحبت خواهیم کرد.

تفاوت کلی دستگاه اسپرسوساز با قهوه ساز

در حالت کلی این دو دستگاه ۵ نوع تفاوت اساسی با یکدیگر دارند که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر شده است. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  1. تفاوت دو دستگاه از نظر عملکرد
  2. تفاوت از نظر کاربری آسان
  3. تفاوت از نظر قیمت
  4. تفاوت از نظر مقدار ریز کردن مواد
  5. تفاوت از نظر مدت زمان دم آوردن قهوه

بررسی عملکرد دستگاه  اسپرسوساز و قهوه ساز

هر کدام از این دستگاه‌ها نحوه عملکرد جداگانه‌ای دارند به طوری که در اسپرسوساز برای تهیه کردن اسپرسو باید آب جوش را با میزان فشار زیاد آب از ذرات پودر قهوه عبور داد که این میزان فشار با توجه به نوع دستگاه متفاوت از یکدیگر می‌باشد.  این فشار در برخی دستگاه‌ها با پیستون، بعضی دستگاه‌ها به صورت دستی و در بعضی به همراه بخار و آب حاصل می‌شود. ولی در قهوه سازها معمولا آب داغ را بر روی پودر قهوه می‌ریزند بعد از آن‌که قهوه دم شد در اثر نیروی جاذبه به صورت قطره‌ای از فیلترها عبور می‌کند و در قوری ریخته می‌شود. میزان فشار وارد در این دستگاه بسیار ناچیز است.

تفاوت دستگاه اسپرسوساز و قهوه ساز از نظر کارایی

معمولاً اسپرسوسازهایی که حالت آن‌ها تمام‌ خودکار یا سوپر خودکار هستند نحوه کار کردن با آن‌ها چندان سخت نیست اما دستگاه‌هایی که حالت نیمه خودکار دارند نیاز به دقت بیشتری برای کار کردن دارند. برای کارکردن با این دستگاه‌ها باید نحوه فعالیت آن آشنا بود و با فوت‌ و فن های آن آشنایی کامل داشت زیرا در صورت کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند بر روی طعم نهایی تأثیر منفی بگذارد. ولی در دستگاه قهوه‌ ساز فقط نیاز است که قسمت مربوط به آب و قهوه را پر کرده و تنها دکمه‌ی شروع را زد.

بررسی مقدار ریز بودن مواد در دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه ساز

کیفیت اسپرسویی که تهیه می‌شود به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد از جمله مقدار ریز بودن قهوه و تازه بودن آن. در این دستگاه‌ها برای اینکه اسپرسوی خوب تهیه کرد باید دانه‌های قهوه قبل‌ از دم شدن آسیاب شوند البته برخی دیگر از این دستگاه ها وجود دارد که به آسیاب‌های داخلی مجهز هستند که در دانه‌های طعم‌ دار نشده و غیر چرب بهتر کار می‌کنند. همچنین میزان ریز بودن و یکدست بودن قهوه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این دستگاه‌ها باید از پودر قهوه‌ای که ریز هستند استفاده گردد. همچنین باید پودرها حالتی یکدست داشته باشد اما در دستگاه‌‌های قهوه با توجه به این‌که آسیاب‌های آن‌ها دارای تیغه‌های تیر هستند می‌توان از دانه‌هایی درشت‌تری استفاده کرد.

تفاوت دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه ساز از نظر قیمت

از لحاظ قیمت دستگاه‌های قهوه ساز از قیمت‌های متناسبی برخوردار هستند به همین دلیل میزان فروش این نوع دستگاه‌ها بسیار زیاد است رنج قیمت این دستگاه‌ها حدود یک میلیون تومان می‌باشد. ولی دستگاه‌های اسپرسوساز با توجه به این‌که برندهای معتبر و با کیفیتی هستند قیمت آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های قبلی بیشتر می‌باشد. البته باید در هنگام تهیه این دستگاه‌ها آسیاب قهوه با کیفیت هم تهیه کرد این مدل از دستگاه‌ها قیمت ارزان‌تری دارند.

بررسی تهیه شدن قهوه در دستگاه‌های مختلف

در دستگاه‌های اسپرسوساز مدت زمانی که قهوه دم می‌کشد بسیار سریع است. با توجه به این‌که در این دستگاه‌ها از قهوه‌های ریزی برای درست کردن اسپرسو استفاده می‌شود به همین دلیل در این دستگاه‌ها نیازی نیست که از قهوه‌های ریز استفاده شود. هرچه پودر قهوه در این دستگاه‌ها ریز باشد مدت زمانی که قهوه تهیه می‌شود بسیار سریع است. در این دستگاه‌ها باید حدود پنج تا ده دقیقه متناسب با نوع دستگاه منتظر ماند تا قهوه دم بکشد. اما در دستگاه‌های اسپرسو مدت‌ زمانی که اسپرسو تهیه می‌شود حدود سی تا بیست و پنج ثانیه می‌باشد.

نکته: افرادی که اطراف آن‌ها شلوغ است و کار روزمره فراوانی دارند توصیه می‌شود که با قهوه‌های ساده سر کنند. کار کردن با قهوه سازهای معمولی برای این افراد بسیار آسان خواهد بود و می‌توان برای چندین نفر هم‌ زمان قهوه درست کرد. اما افرادی که به نوشیدنی‌های خاص ازجمله اسپرسو علاقه‌مند هستند بهتر است که از دستگاه‌های اسپرسو استفاده کنند. مانند دستگاه‌های نیمه خودکار ،خودکار و سوپر.

نتیجه کلی

همان‌ طور که مشاهده شد این دو دستگاه متفاوت از یکدیگر عمل می‌کند و نتیجه به‌ دست‌ آمده در هر دو دستگاه یکسان نمی‌باشد. اسپرسوساز هم نوعی دستگاه قهوه به حساب می‌آید. ولی با توجه به این‌که قیمت دستگاه‌های قهوه ساز مناسب می‌باشد در استفاده از مصارف خانگی مناسب می‌باشد. پنج نوع تفاوت کلی از نظر قیمت، درجه ریز بودن، عملکرد، کارایی و مدت زمان دم آوری قهوه در دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه ساز بررسی شد و نتیجه حاصله بدین‌ گونه بود که:

  • مدت زمانی‌ که قهوه در دستگاه اسپرسو تهیه می‌شود بسیار کم‌تر است.
  •  قیمت این نوع دستگاه در مقایسه با دستگاه قبلی اندکی بالا می‌باشد ولی نتیجه به‌ دست‌ آمده بسیار شیک خواهد بود
  •  کار با دستگاه قهوه بسیار آسان است و نیار به هیچ آموزش قبلی نمی‌باشد.
  •  مهم‌ترین تفاوتی که در این دو دستگاه وجود دارد مربوط به گنجایش مخزن می‌باشد که در دستگاه اسپرسو حدود سی تا شصت میلی‌متری می‌باشد ولی در دستگاه‌های قهوه ساز می‌تواند هر حجمی از نوشیدنی را در اختیار شما قرار دهد که حدود صد و هشتاد تا صد و چهل میلی‌متری را می‌تواند در بر بگیرد. بنابراین از طریق دو دستگاه می‌توان به راحتی انواع اسپرسو و قهوه را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *