وبلاگ

فن هیتر چیست و چه مزایایی دارد؟

فن هیتر

فن هیتر یک دستگاه یا وسیله‌ی گرمایشی مانند بخاری برقی است. این وسیله به کمک جریان الکتریسیته یعنی از طریق اتصال به برق کار می‌کند. نقش فن هیترها، گرم‌کردن محیط است و همچنین به فن نیز مجهز شده است. برای آنکه از سر به فلک کشیدن قبض‌های برق جلوگیری شود. نتیجه اینکه این وسیله برای به‌حداقل‌رساندن مصرف انرژی و کمک به‌صرفه جویی اقتصادی، مناسب است.

اگر می‌خواهید مصرف برقتان به حداقل برسد بایستی با آگاهی بیشتری فن هیتر را تهیه کنید. هیتر برقی در تمامی مدل‌ها از المنت‌های الکتریکی استفاده می‌کند که با استفاده از خاصیت مقاومت الکتریکی گرما تولید می‌کنند. هر چه ظرفیت حرارتی هیتر برقی افزایش پیدا کند، توان و یا تعداد المنت‌ها هم‌افزایش می‌یابد. در ادامه، بیشتر به طرز کار این دستگاه‌ها می‌پردازیم و جزئیات بیشتری را خواهیم گفت. بعد از آن به سراغ مزایا و معایب آن‌ها می‌رویم تا هنگام خرید آن حتماً توجه ویژه‌ای به ویژگی هایشان داشته باشید. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید در ادامه مطالب با فروشگاه لوازم خانگی هومینو، همراه ما باشید.

ساختار فن هیتر

این دستگاه‌ها دارای قطعات مختلفی هستند که هرکدام دارای کاربردهای مهمی در آن هستند.

  • المنت‌های حرارتی فن هیتر

مهم‌ترین بخش در این محصولات یا بخاری برقی، المنت‌های حرارتی است. هنگامی که جریان برق از یک جسم رسانا عبور می‌کند، مقداری از این جریان به‌صورت گرما مصرف می‌شود. اگر مقاومت جسم رسانا زیاد باشد، از این گرما می‌توان برای گرمایش محیط هم استفاده کرد. فن هیترها ممکن است بر اساس ظرفیت و مدل‌های گوناگون یک یا چند المنت حرارتی داشته باشند. طول این المنت‌ها نیز در میزان گرمایش آن‌ها اثرگذار است و بستگی به مدل آنها هم دارد.

  • فن الکتریکی

دومین جزء دستگاه که اهمیت ویژه‌ای دارد، بخش فن آن است. فن، گرمای تولیدشده توسط المنت را در محیط پخش می‌کند. فن، باعث می‌شود هوای اطراف دستگاه نیز جریان بیشتر و قوی‌تری داشته باشد.

  • ترموستات

از مهم‌ترین عوامل یک فن هیتر، داشتن ترموستات است. مصرف انرژی این دستگاه‌ها اغلب به کمک یک ترموستات مدیریت می‌شود. هنگامی که برای گرمای اتاق از فن هیتر استفاده می‌کنید، می‌توانید عملکرد دستگاه را تنظیم نمایید. به‌طوری‌که اگر دستگاه به دمای موردنظر رسید، ترموستات جریان برق دستگاه را به‌صورت خودکار قطع کند.

  •  تایمر

اگر بخواهید ساعات مشخصی را برای کار با دستگاه انتخاب کنید، تایمر به شما کمک خواهد کرد تا انرژی کمتری مصرف شود. همچنین تایمر باعث بالاتر رفتن عمر فن هیتر هم خواهد شد.

نحوه‌ی گرمازایی چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های متداول برای گرمایش فضاهای بسته، استفاده از گرمایش به روش همرفت است. طبق این قانون، هوای گرم سبک‌تر از هوای سرد است. لایه‌های هوای گرم همواره بالاتر از لایه‌های هوایی سرد قرار می‌گیرند. اغلب وسایل گرمایشی هم همین‌گونه کار می‌کنند. باتوجه‌به پایین‌تر بودن دمای هوا در نزدیکی سطح زمین و تفاوت دمای وسیله گرمایشی باعث انتقال حرارت می‌شود. هنگامی که انتقال حرارت اتفاق می‌افتد، توده هوای سرد رفته‌رفته گرم‌تر می‌شود.

باتوجه‌به قانون همرفت، با هوای گرم با هوای سردتر جایگزین می‌شود. نتیجه این عمل، سرعت و بهبودبخشیدن فرایند گرمایش اتاق است. افزون بر بحث قدرت گرمایشی، مصرف انرژی نیز در مدل‌های فن دار پایین‌تر خواهد آمد. این دو ویژگی از مهم‌ترین دلیل‌ها برای خرید این محصولات به‌جای بخاری‌های برقی معمولی است. درمورد بخاری‌های برقی معمولی باید بگوییم مدت‌زمان بیشتری را برای گرم‌کردن محیط صرف می‌کند، زیرا سرعت جریان همرفت کند اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: لیست لوازم برقی ضروری برای جهیزیه عروس

مزایای فن هیتر

  • قابلیت تنظیم دمای فن هیتر این‌گونه است که در صورت نیاز دستگاه را روی درجه‌ی خنکی تنظیم کنید.
  • خاموشی خودکار، ایمنی را برای فن هیتر به دنبال می‌آورد. اگر قطعات داخلی این دستگاه داغ شود یا فن هیتر از روی میز سقوط کند، اگر فراموش کرده باشید که آن را خاموش کنید، هیچ جای نگرانی نداشته باشید. این دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. در نتیجه خطری شما را تهدید نخواهد کرد.
  • عدم نیاز به نصب: تقریباً تمامی مدل‌های فن هیتر به شکل قابل‌حمل و قابل جابه‌جایی طراحی می‌شوند و نیازی به نصب آن‌ها نیست.
  • استفاده از جریان الکتریسیته یعنی خبری از تولید گازهای کربن‌دی‌اکسید و دیگر گازهای آلوده‌کننده محیط نیست. به این صورت هوای محیط در پاک‌ترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و خطر گازگرفتگی نیز وجود نخواهد داشت که باعث می‌شود امنیت محیط به‌خوبی تأمین شود.
  • فن هیترها را می‌توانید از جایی به جای دیگر ببرید و در هرمکان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید.
  • برای راه‌اندازی یک فن هیتر فقط نیاز به جریان برق دارید. اگر بتوانید یک جریان برق 220 ولت را مهیا کنید، پس می‌توانید از یک فن هیتر بهره ببرید.
  • فن هیترها نسبت به وسایل گرمایشی دیگر الکتریکی توان گرمایشی بالاتری داشته و کارایی آن‌ها بهتر است.

بیشتر بخوانید: آیا دستگاه تصفیه هوا برای منزل تاثیری دارد؟

معایب بخاری برقی

علت اینکه استفاده از بخاری برقی توصیه نمی‌شود، به‌خاطر وجود معایبی است. قابلیت گرم‌کردن محیط‌های با متراژ بالا را ندارد. انرژی برقی زیادی مصرف می‌کند. در مقایسه با بخاری گازی هزینه بالاتری دارد. (به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که تمام‌وقت روشن باشد ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تومان برق مصرف می‌کند.). یکی از مهم‌ترین معایب، آتش‌سوزی در صورت داغ‌شدن بیش از حد المنتور است.

قیمت فن هیتر

قیمت فن هیتر بر اساس قابلیت‌هایی که به شما عرضه می‌کند، تعیین می‌کند. گارانتی داشتن یا نداشتن دستگاه نیز موجب تفاوت قیمت می‌شود. شما باید متناسب با نیازتان و باتوجه‌به ویژگی‌هایی از فن هیتر که برای شما مهم است، اقدام به انتخاب و خرید فن هیتر کنید. قبل از خرید نظرات کاربران هر دستگاه را به‌دقت خوانده و مزایا و معایب هر برند و مدل را به‌خوبی بررسی کنید.

برای خرید فن هیتر یا دیگر وسایل گرمایشی می توانید به وبسایت فروشگاهی هومینو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *