دسته‌بندی نشده

آیا دستگاه تصفیه هوا برای منزل تاثیری دارد؟

دستگاه تصفیه هوا برای منزل

شاید برای شما تعجب‌برانگیز باشد که آیا برای منازل هم تصفیه هوا استفاده می‌شود؟ و یا تأثیر دستگاه تصفیه هوا برای منزل چقدر می‌تواند باشد؟ باید گفت طبق نظریه‌سازان آمریکایی آلودگی هوای خانه می‌تواند ۵ برابر بیشتر از بیرون باشد. چون خانه در محیطی بسته قرار دارد که هوا در آن ورود و خروج نمی‌کند. شاید برایتان سؤال پیش آید که می‌توانید پنجره را باز بگذارید اما این کار شما باعث می‌شود آلودگی‌هایی در هوای بیرون وجود دارد به داخل سرایت کند.

تاریخچه دستگاه تصفیه هوا در منزل

تقریباً شاید اغلب بدانند دستگاه‌های تصفیه هوا چیست اما کمتر کسی در رابطه با تاریخچه آن می‌داند. ایده ساخت این محصول برای اولین‌بار توسط چارلز و جان دین در سال 1823 مطرح شده است. در شروع به‌صورت یک نوع ماسک، به شکل لباسی با یک کلاه بود و پشت کلاه شلنگی قرار داشت. با استفاده از دو دمنده عمل پمپاژ هوا را صورت می‌داد و هوای بازدم از طریق لوله‌ای خارج می‌شد. این دو برادر نیت داشتند به آتش‌نشان‌ها کمک کنند و راهی پیدا کنند تا وقتی که آتش‌نشانان وارد محل پر دودی می‌شوند راحت‌تر تنفس کنند. در سال 1963 در آلمان دو نفر به نام‌های مانسفرد و کلاوس هامس یک دستگاه تصفیه هوا برای منزل را تولید کردند که هوای درون منزل را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشید که می‌توان آن را اولین دستگاه تصفیه هوا به رسمیت شناخت.

بیشتر بخوانید: لیست لوازم برقی ضروری برای جهیزیه عروس

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای منزل

آلودگی هوای خانه بیشتر از بیرون است و تأثیر دستگاه تصفیه هوا برای منزل را نمی‌توان انکار کرد. این دستگاه‌ها دارای مزایای زیر هستند.

  •  زدودن گرد و غبار

هنگام استنشاق گردوغبار، گرده گل یا بوی حیوان خانگی، بدن شما واکنش نشان می‌دهد. آنتی‌بادی آلرژی از خود تولید می‌کند. بعضی از دستگاه‌های توانایی این را دارند که بوی حیوان خانگی را کاهش دهند. همین تأثیر دستگاه تصفیه هوا برای منزل سبب می‌شود که احتمال ابتلا به آلرژی کاهش پیدا کند. فقط توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها، ازن ایجاد نکند. ازن یک ماده تحریک‌کننده آلرژی است.

  • مؤثر در کاهش بیماری‌های ریوی

نفس‌کشیدن در دود تنباکو سبب ایجاد بیماری انسدادی مزمن ریوی و همچنین بیماری‌های قلبی می‌شود. دود سیگار و دخانیات باعث عوارض جانبی مانند؛ عفونت گوش، ذات‌الریه، آسم و برونشیت است. دود سیگار به‌خصوص برای کودکان نیز خطرناک است. ریه‌های کودکان هنوز درحال‌رشد است و میزان تنفس آنها از افراد بزرگ‌سال بیشتر است. همین‌طور افراد مسن در صورت قرارگرفتن در معرض دود سیگار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسیب‌های مغزی می‌باشند.

  • نقش مؤثر در بهبود بوی نامطبوع 

بوی ناخوشایند مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها، اسپری‌های آئروسل، مبلمان روکش‌دار یا خوشبو کننده‌ها، سبب حالت تهوع و تنگی نفس شده و حتی روی عملکرد شناختی نیز تأثیر می‌گذارد. تصفیه‌کننده‌های هوا با فیلترهای HEPA و کربن فعال در به دام انداختن گازها و ذرات مؤثر هستند. آنها آلاینده‌ها را در محیط داخلی خانه کاهش می‌دهند. تأثیر دستگاه تصفیه هوا بر روی انواع بوهای نامطبوع محیط که باعث جذب آن و پاک‌سازی و طراوت هوای اتاق می‌شود.

  • نقش مؤثر در افزایش کیفیت خواب

قارچ‌ها و گردوغبار و باکتری‌های موجود در خانه می‌توانند آلرژی را تحریک کنند. این‌ها می‌توانند سبب آبریزش بینی، عطسه، سرفه، ریزش اشک از چشم و گاه گلودرد همراه بشوند. ما با داشتن هرکدام از این علائم دچار بی‌خوابی یا بدخوابی خواهیم شد. کمبود خواب بر سیستم اعصاب و رفتاری ما تأثیر فراوانی دارد. افراد مبتلا به آلرژی جهت داشتن خواب بهتر در منزل خود باید دستگاه تصفیه هوا برای منزل را داشته باشند تا آلرژن‌ها فیلتر شوند و هوای پاکیزه‌تری را تنفس کنند.

  • نقش دستگاه تصفیه هوا برای منزل در ویروس کرونا

طبق مطالعات به‌دست‌آمده از تأثیر دستگاه تصفیه هوا، آنها می‌تواند با ویروس‌های موجود در هوا به مقابله بپردازد. با استفاده از فیلتر HEPA ویروس کرونای موجود در محیط تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و یا حتی از بین می‌رود. به این نکته توجه کنید که دستگاه‌ها اگرچه می‌تواند احتمالاً سبب کاهش انتقال بیماری‌های عفونی از طریق هوا شود؛ اما نمی‌تواند به طور کامل از ابتلا به آن ها پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: دستگاه های غیر استاندارد تهویه هوا چه عوارضی دارند؟

چه منابعی هوای خانه را آلوده می‌کند؟

در واقع می‌توان گفت استفاده استعمال دخانیات و انواع عطرها و اسپرت‌ها و حتی قرارگرفتن در معرض دود سیگار، روشن‌کردن شمع و شومینه‌های هیزمی، استفاده از مواد شیمیایی، چسب، سوسک کش‌ها و غیره داخل منزل و در محیط‌های بسته موجب آسیب به سیستم دفاعی بدن انسان می‌شود. تنفس این گازها بیشتر باعث بروز علائمی از قبیل تنگی نفس، سردرد، آسم و حتی در برخی موارد به‌صورت شدیدتر باعث بروز سرطان می‌شوند. به همین دلیل پزشکان و متخصصان آلرژی درمانی توصیه می‌کنند که از این دستگاه خانگی که مجهز به فیلترها و جدیدترین تکنولوژی باشد، استفاده نمایید. گرده‌ها، کپک‌ها، مو و شوره و مدفوع حیوانات و همچنین ویروس‌ها آلاینده‌هایی هستند که به فراوانی در محیط‌های خانه پیدا می‌شوند.

ذرات معلق بسیار ریز هستند و وزن کمی دارند، به‌راحتی می‌توانند در هوا حرکت کنند. این ذرات به‌صورت گردوغبار هستند که از فعالیت‌های ساختمانی به وجود می‌آیند.

فیلتر هپا در تصفیه هوا خانگی چیست؟

این امکان وجود ندارد که با هوای آلوده در بیرون از منازل مبارزه کنیم. اما می‌توانیم با کمک فیلترها، تمیزی هوای خانه را که در آن نفس می‌کشیم را کنترل کنیم.

یکی از کارآمدترین و مؤثرترین فیلترهای هوا در جهان فیلترهپا می‌باشد. این فیلتر قابلیت فیلتراسیون 99.97% از کل ذراتی که به‌وسیله هوا جابه‌جا می‌شوند را دارد. همچنین توانایی به دام انداختن ذرات تا قطر 0.3  یکی از شگفت‌انگیزترین نکته این فیلتر است.

مشاهده و خرید انواع دستگاه تصفیه هوا در هومینو

باید گفت که تأثیر دستگاه تصفیه هوا برای افرادی که در زمان کمی می‌خواهند محیط خانه خود را به هوای مطلوب برسانند بسیار مناسب است و به آن‌ها توصیه می‌شوند. برای مشاهده و خرید دستگاه تهویه هوا می توانید به فروشگاه اینترنتی هومینو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *