وبلاگ

چرا غذای بخارپز سالم تر و خوشمزه تره؟

غذای بخارپز

غذای بخارپز علاوه بر سالم و خوشمزه بودن، تمام ویتامین ها و مواد‌ مغذی را درون خود حفظ می کند. همان گونه که می دانید بدن ما برای زندگی کردن‌ و سالم ماندن، به مواد‌ مغذی و انواع ویتامین ها احتیاج دارد. اگر این مواد‌ به بدن ما نرسد، سبب اختلال در سیستم ایمنی و تضعیف آن می شود. با روش‌ بخارپز کردن‌ مواد‌ غذایی، می توان خروج این ویتامین ها را به نسبت قابل توجهی کاهش داد. روش‌ های پخت ‌غذایی مانند سرخ کردن، بیشتر ویتامین های مواد‌ ‌غذایی را از آن ها خارج می کنند و در مقابل بخارپز کردن، ویتامین ها را در آن ها حفظ می کنند.

غذای بخارپز بهتر است یا آب پز؟

روش‌ های مختلفی مانند کباب و سرخ کردن، آب ‌پز و بخارپز کردن‌ برای پختن مواد‌ ‌غذایی وجود دارند. در میان این روش‌ ها، آب ‌پز و بخار ‌پز کردن، نسبت به سایر روش‌ ها بهتر است. مواد‌ ‌غذایی که در دمای بالای ۱۵۰ درجه پخته می شود، باعث تغییر ترکیب شیمیایی آن ها شده و سبب تولید ترکیب هایی همچون NFCS می شود. ترکیب های تولید شده، اسیدهای چرب ترانس بیشتری تولید می کنند و به مرور باعث پیدایش بیماری های قلبی و عروقی می شوند. با روش های بخار پز و آب ‌پز کردن‌ مواد‌ غذایی، می توان مواد‌ ‌غذایی را در دمای پایین تری از سایر روش‌ ها پخت و ‌غذایی سالم تر وارد دستگاه گوارش کرد.

اگر بخواهیم بین این دو روش، یکی را انتخاب کنیم، اولویت صد درصد با غذای بخارپز خواهد بود. صحیح است که در روش‌ آب پز‌ کردن‌ هم غذاها با دمای پایین پخته می شوند، ولی زمانی که برای پخت باید صرف کرد زیادتر از روش بخارپز‌ کردن است. از طرف دیگر به دلیل اینکه در آب پخته می شوند، ویتامین های محلول در آب از بین می روند. وقتی می خواهید ‌غذایی را آب پز کنید، کمی سبزیجات داخل آن بریزید و با آب کم غذا را روی اجاق بگذارید. سعی کنید غذاها را له نکنید و در قابلمه را باز بگذارید تا مواد‌ ‌غذایی زیاد با هوا تماس نداشته باشد و خواص خود را حفظ کند. راه حل ساده تر برای رفع این مشکلات، این است که یک دستگاه بخارپز برای خود بخرید و غذای سالمی میل نمایید.

مزه دار کردن مواد‌ ‌غذایی قبل از بخارپز کردن

همان طور که در چند سطر بالا توضیح دادیم در ‌روش آب ‌پز کردن، مدت زمان زیادی برای پخت غذا لازم است و به دلیل پخت آن در آب، مواد‌ مغذی و املاح آن در آب حل ‌‌می شوند. بنابراین بهترین روش پخت از این روش نیز سلب ‌‌می شود. غذای بخارپز، این معایب را ندارد و روش بخار ‌پز کردن به عنوان سالم ترین و بهترین روش یاد ‌‌می شود.

برای اینکه با این روش، غذایی خوشمزه درست کنید باید این مراحل را طی کنید. مواد‌ گوشتی مانند مرغ و ماهی، اگر بدون مزه دار کردنشان بخار ‌پز شوند، بوی زهم می دهند. قبل از چند ساعت بهتر است طعم دار شوند. برای طعم دار کردن این مواد‌ غذایی از جعفری، ریحان، کنجد، انواع فلفل و آویشن می توانید استفاده کنید. سبزیجات و ماهی را نیز می توانید با سرکه و آبلیمو، لیمو ترش و روغن زیتون مزه دار کنید.

بیشتر بخوانید: کاربردهای دیگر پلوپز که نمی‌دانستید!

چگونگی روش بخارپز کردن غذاها

بعد از مزه دار کردن مواد‌ غذایی، از دستگاه بخار پز کمک بگیرید. استفاده از دستگاه بخار پز خیلی راحت است و می توانید در زمان کوتاهی، غذایی باب میلتان تهیه کنید. مخزن آب دستگاه را با توجه به مدت زمان پخت و مواد‌ غذایی، با آب پر کنید. بهتر است برای این کار دفترچه راهنمای مربوطه را مطالعه نمایید. مواد‌ غذایی را از هم جدا کنید و در طبقه های مجزا قرار دهید. سبزیجات را در طبقه اول بگذارید، طبقات بعدی را به گوشت و ماهی اختصاص دهید.

اگر ‌می خواهید مرغ و سبزیجات را بخار ‌پز کنید، برعکس مورد قبلی عمل کنید. مرغ را در طبقه اول و سبزیجات را در طبقه دوم قرار دهید. اگر بخارپز برقی ندارید و طرفدار غذای بخارپز هستید، ‌می توانید با یک آبکش ساده بخار پز، غذاهای خود را سالم بپزید. داخل یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید. با گذاشتن آبکش روی آن و ریختن مواد‌ غذایی داخل آبکش، ‌می توانید غذای بخارپز خود را تهیه کنید. فقط توجه کنید شعله ملایم باشد و در قابلمه نیز بسته باشد تا ارزش مواد غذایی حفظ شود.

فواید غذای بخارپز

همانطور که می دانید چربی گوشت به سادگی از آن جدا نمی شود. می‌ توان با روش بخار پز کردن، چربی اضافه گوشت را از آن جدا کرد و غذای سالم استفاده کرد. جدا شدن این توده چربی از گوشت، سبب پایین آمدن کلسترول گوشت شده و کالری آن نیز کم می‌ شود. برای تهیه غذای بخارپز، احتیاجی به روغن نیست و به همین دلیل می‌ توان غذای سالم تری میل کرد. در این روش‌ پخت، تماس مواد غذایی با آب خیلی کم است و مواد غذایی املاح و ویتامین های خود را حفظ می‌ کنند.

غذاها با این روش، طعم، رنگ، شکل و مواد مغزی خود را حفظ می‌ کنند. ویتامین هایی همچون گروه B و C در سبزیجات، اگر با روش‌ بخارپز درست شوند، باقی می‌ مانند و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، زینک و کلسیم آن ها از بین نمی رود. امگا ۳ و ید در ماهی به وفور یافت می شود. هر چه این ماده غذایی کم تر بپزد و سرخ نشود، ویتامین های خود را حفظ می کنند. ویتامین های مانند A و E و D وقتی غذایی سرخ می شود از مقدارشان کاسته می‌ شود. اگر ماهی را بخارپز کنید همه ی این مواد در داخل آن باقی می‌ ماند.

چه غذاهایی با بخارپز درست می شوند؟

شاید سوال عده زیادی باشد که با دستگاه بخارپز چه غذاهایی می‌ توان درست کرد. تنوع در غذای بخارپز خیلی زیاد است. می‌ توانید انواع پاستا، کیک، مرغ شکم پر، سوپ، ماهی، انواع گوشت و… را با این دستگاه، بپزید. اگر رژیم هستید می‌ توانید غذای بخارپز رژیمی درست کنید و نوش جان کنید. برای پخت مواد غذایی به روش بخار کردن، هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط کافیست یک دستگاه بخارپز تهیه کنید و از آشپزی ساده در آشپزخانه خود لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بهترین غذاهای رژیمی در بخارپز

مشاهده و خرید انواع بخارپز در هومینو

همه ما می‌ دانیم که هر روش‌ پخت غذایی‌ علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. پزشکان بعضی از روش‌ های پخت از جمله روش‌ سرخ کردن را اصلا مناسب نمی دانند و بر این عقیده اند افرادی که غذاهای سرخ کردنی زیادی می‌ خورند، دچار مرگ و میر زودرس می‌ شوند. می‌ توان نتیجه گرفت روش پخت غذایی‌ که هم ساده باشد و هم سالم، همان روش بخارپز کردن است.

غذای بخارپز علاوه بر اینکه ساده و سریع پخته می‌ شود، برای بدن نیز مفید است. در این مقاله سعی کردیم روش بخار پز کردن غذا را برای شما توضیح دهیم و  فواید آن را نیز بیان کنیم. با مراجعه به فروشگاه ما برای خرید بخارپز، سلامتی خود و خانوادهتان را تضمین کنید. به عنوان کلام پایانی از شما می خواهیم با مراجعه به بلاگ هومینو سایر مقالات مفید و کابردی را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *